Het begon allemaal in 1921, toen Ruud (Roedje) Ghielen besloot om het boerenbedrijf te laten voor wat het was en zijn geluk ging beproeven in de vervoerssector.
De eerste vrachtauto, een Duitse legerwagen, werd aangekocht. Hiermee werden zowel goederen als personen vervoerd. Op de laadbak werden houten banken geplaatst die als zitplaats dienden. Omdat er in deze regio op het gebied van vracht- en personenvervoer nog weinig concurrentie was, werden al snel de eerste autobussen aangeschaft. Een aantal jaren verzorgde Roedje Ghielen een dienst naar Philips in Eindhoven. Zodra er enig geld verdiend was, werd dit geïnvesteerd in nieuwe vervoermiddelen. Met het aanbreken van de (crisis)jaren dertig kwam ook het Beringse bus- en transportbedrijf in een moeilijke periode. Betere tijden braken aan als gevolg van de mobilisatie eind dertiger jaren. De komst van vele duizenden militairen langs de Peellinie betekende weer een opleving voor het touringcarbedrijf. Roedje riep een lijndienst Weert-Meijel-Helden in het leven langs welke route zo’n 1400 militairen gelegerd waren, die allemaal in een vrij weekend op het openbaar vervoer waren aangewezen. Het militairenvervoer liep dermate goed, dat het bedrijf wederom werd uitgebreid. Deze stijgende lijn was echter van korte duur. Tijdens de oorlogsjaren lag het bedrijf namelijk geheel stil. Er werd zelfs volledig beslag gelegd op de bussen en de auto’s. Ook voor Roedje Ghielen was het in de eerste jaren na de oorlog moeilijk om weer op gang te komen. De benzine was bijvoorbeeld op de bon. Daarom was het een opsteker toen de fabrieken die de productie weer hervatten, de firma Ghielen aanwezen voor het personeelsvervoer. De fabrieken zorgden voor benzine en na deze moeilijke aanlooptijd ging het in stijgende lijn naar succes. In de naoorlogse jaren begon ook de mijnvervoerperiode. Eind veertiger, begin vijftiger jaren werd naast het vervoer van personeel begonnen met een bescheiden eigen reizen- en dagtochtenprogramma. Daarnaast ging men steeds vaker in verenigings- en schoolverband een dagje op reis. Zo stond het bedrijf in die dagen bekend om haar Lourdes-reizen en om haar dagtochten naar onder andere de Ardennen, de Eifel, Schiphol en Parijs.
De onderneming die Roedje vóór de oorlogsjaren op succesvolle wijze startte, werd in de jaren zestig overgedragen aan zijn kinderen Gerrit, Wim, Leo (Lei) en Hein. Lei nam de algehele bedrijfsvoering voor zijn rekening terwijl Wim verantwoordelijk was voor onderhoud en technische zaken.
Door de snelle groei van het bedrijf waren de loodsen en werkplaatsen al snel te klein. De oude ruimtes werden voor en na vervangen door moderne loodsen, veelal gebouwd door “eigen” bedrijven van schoonfamilie. In deze loodsen werden vele trouwpartijen van de kinderen van Roedje gevierd. Waarschijnlijk zijn deze feesten de voorbode geweest van het welbekende Internationale Blaaskapellenfestival.
Het eigen reizen en dagtochten programma werd gestaag uitgebreid met meerdaagse vakantiereizen naar diverse bestemmingen in Duitsland, Italië, Spanje en met name Oostenrijk. Een aantal jaren werden er zelfs vliegreizen naar Mallorca en de Adriatische Zee aangeboden en waren er meerdere boekingskantoren in heel Nederland.
Op 24 januari 1985, op zijn 90e verjaardag, kreeg Roedje uit handen van burgemeester van ‘t Hooft van de gemeente Helden, voor zijn inzet voor zijn bedrijf en zijn verdiensten voor de Beringse gemeenschap en het verenigingsleven, de gouden eremedaille in de Orde van Oranje Nassau. Zonder te overdrijven kan gezegd worden dat het bedrijf in Beringe het levenswerk is van Roedje Ghielen, hij overleed in 1987 op 92-jarige leeftijd.
Na het plotselinge overlijden van Lei in 1994 is zoon Léon op jonge leeftijd ingestapt en met de steun van familie en vooral ook van de zittende werknemers is het gelukt om de bedrijfsvoering op een goede wijze voort te zetten.
In 1996, bij gelegenheid van het 75-jarig jubileum, werden alle bussen voorzien van een jubileum-logo en werden er diverse speciale jubileumdagtochten en jubileumreizen georganiseerd waarbij de deelnemers gedurende de reis met enkele extra’s werden verrast. Het jubileum werd verder bescheiden gevierd met een verrassend personeelsfeest.
Net als in de begin jaren is Ghielen blijven investeren in nieuw materieel. Elk jaar werden er nieuwe voertuigen aangeschaft. Waren de eerste ‘bussen’ nog vrachtwagens waarop houten banken werden geplaatst, heden ten dage worden de vakantiereizen uitgevoerd met moderne, luxe, uiterst comfortabele comfort-class touringcars, voorzien van alle gemakken.
Het aantal georganiseerde reizen en dagtochten is in de loop der jaren geleidelijk gegroeid tot het enorme gevarieerde programma van heden ten dage. Zo kan men tegenwoordig kiezen uit bijna 250 georganiseerde vakantiereizen en uit vele tientallen dagtochten. 100 Jaar na de oprichting is GHIELEN uitgegroeid tot een gerenommeerd touringcarbedrijf, aangesloten bij het KNV (Koninklijk Nederlands Vervoer) en de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) en al vele jaren een erkend Keurmerk-ISO 9001- Touringcarbedrijf.